De (werk)gelukobsessie!

De (werk)gelukobsessie!

De geluksmarkt is in opmars! Het beeld dat we hierbij veelvuldig voorgeschoteld krijgen is dat je er als mens, werknemer en ook als werkgever vooral alles aan moet doen om het optimale geluk na te streven. En die mening deel ik, want onze slogan luidt natuurlijk niet voor niets ‘Gelukkige medewerkers floreren, thuis en op het werk;)! 

Maar wat is ‘optimaal’ gelukkig zijn? Veel mensen kunnen hier het antwoord niet opgeven. Ze hebben hier namelijk de tijd niet voor, zijn het nu waarschijnlijk niet en geloven er ook niet (meer) in dat dit ook voor hen is weggelegd. En dat is niet vreemd! Je kunt een puzzel immers lastig maken wanneer je niet weet hoe de puzzel eruit moet gaan zien en je jezelf de tijd niet gunt om de puzzel te leggen. 

In de praktijk betekent dit vaak dat wanneer ons het gevoel bekruipt dat we eigenlijk niet ‘optimaal’ gelukkig zijn en dat we zaken graag anders zouden willen zien, we dit gevoel voor onszelf bagatelliseren en onderdrukken. Heel simpel door jezelf niet serieus te nemen en dit onprettige gevoel niet toe te willen en durven laten. Waarom zou jezelf ‘onnodig’ pijn doen? Dus stort je je snel weer op andere ‘belangrijker’ zaken. En die zijn er ‘gelukkig’ in overvloed in deze drukke wereld!

Maar realiseren we ons wel voldoende dat geluk – het ervaren van zoveel mogelijk positieve emoties – naast alle andere voordelen in positief opzicht ook enorm van invloed is op onze gezondheid? En dat het onderdrukken van emotionele stress één van de belangrijkste oorzaken is van vele chronische aandoeningen en ziekten. Dus alle reden wat mij betreft om hier serieus mee aan de slag te gaan voor jezelf als mens, als werknemer en ook als werkgever.

Helaas wordt geluk nog te vaak en onterecht geassocieerd met het leven als één groot feest waarin er geen vuiltje aan de lucht is! Een waanidee wat ons betreft dat er alleen maar toe leidt dat mensen een verkeerd zelf- en wereldbeeld over zichzelf afroepen en gefrustreerd raken. Geluk komt je niet aanwaaien! Om optimaal gelukkig te kunnen zijn, dienen er meestal offers gebracht te worden. Wanneer je het bijvoorbeeld niet meer (optimaal) naar je zin hebt op het werk, zou het goed zijn om voor jezelf te gaan achterhalen:

  • Op welk punt of welke punten jij je persoonlijk (werk)geluk willen vergroten?
  • Wat jij hiervoor nodig hebt?
  • Wie je hierbij zou kunnen helpen?
  • Binnen welke tijdsspanne jij dit uitgezocht en/of gerealiseerd wilt hebben?

 

Dit zou er bijvoorbeeld toe kunnen leiden dat de situatie vraagt om het aangaan van een gesprek met je manager om hem of haar te vertellen wat je bezighoudt, je belemmert en voelt en hoe je dit graag anders zou willen zien. Het aanvragen en aangaan van zo’n gesprek vinden velen vaak lastig en moeilijk. Het idee om dit ‘te moeten’ gaan doen, draagt natuurlijk ook niet direct bij aan je geluksgevoel. Echter wanneer je dit gedaan hebt, voelt dit meestal toch heel erg goed. Het feit dat je voor jezelf opgekomen bent, leidt direct en ook op termijn tot meer (werk)geluk. De praktijk laat gelukkig vaak zien dat wanneer partijen het gesprek hierover met elkaar aangaan en in staat zijn om over en weer écht naar elkaar luisteren, er vaak veel meer mogelijk is dan je in eerste instantie deed vermoeden. Vanuit beide partijen geredeneerd.  

Geluk komt je dus niet aanwaaien en vraagt om het maken van keuzes en het vertonen van bepaald gedrag om het gestelde doel te bereiken. Ook wel actie genoemd!

Niet in actie komen leidt in de praktijk bijna altijd tot het vergroten van je ongeluksgevoel. Geluksoptimalisatie vraagt dus om eigen verantwoordelijkheid en regie nemen over je leven.

Om optimaal gelukkig te kunnen zijn, is onder andere een omgeving nodig waarin positieve emoties makkelijk ontstaan. Maar zo’n omgeving creëren kan veelal niet zonder emotionele pijn en de durf om te lijden omwille van groei en vernieuwing!

Geen reactie's

Geef een reactie