Hoe zit het eigenlijk met geluk in coronatijd?

Je zou er bang van worden, zinnen als: ‘Op een schaal van 1 tot 10 is het geluk van Nederlanders met ruim 1 punt afgenomen’. Dit bleek uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in april 2020, toen we dus nog maar amper begonnen waren met het lockdownjaar. Terwijl uit het jaarlijkse onderzoek naar Werkgeluk in Nederland (een samenwerking van de MonitorGroep, de Gelukkig Werken Academy en Happy Office) bleek dat het werkgeluk juist een tikkeltje was gestegen. Kortom: een eenduidig overkoepelend antwoord is er niet. Daarom is het zo belangrijk om 1-op-1 in gesprek te gaan met medewerkers om te horen waar zij behoefte aan hebben als het gaat om het optimaliseren van hun eigen (werk)geluk. Luisteren brengt je het verst.

Goed bedoeld, maar niet effectief
Verreweg de meeste werkgevers zijn begaan met hun personeel en doordrongen van het belang om optimaal gezonde, vitale, duurzaam inzetbare en gelukkig medewerkers in huis te hebben. Het gevolg hiervan is dat werkgevers gaan nadenken over allerlei ‘oplossingen’ voor hun medewerkers om dit doel te bereiken. Een aanpak waarvan wij in de praktijk weten dat deze niet werkt.

Medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid, vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en (werk)geluk en daarmee zelf ook de oplossing. Dus waarom zou je dan als werkgever van allerlei ‘oplossingen’ voor hen gaan bedenken? We willen toch graag dat medewerkers zelf hun verantwoordelijkheid en regie (gaan) nemen?

Uit onderzoek is gebleken dat slechts een klein deel van de bevolking echt floreert en op alle gebieden het haalbare niveau bereikt. Of anders gezegd, er zit nog veel onbenut potentieel bij mensen en dus ook bij jouw medewerkers.

Wanneer je als werkgever wilt stimuleren dat jouw medewerkers naar dit onbenutte potentieel op zoek gaan en dit vervolgens ook gaan benutten, moet je vooral stoppen met pamperen. Laat medewerkers inzien dat ze zelf de oplossing zijn voor de uitdagingen waar ze voor staan in zowel de privé- als in de werkomgeving.

Ons voorstel is dan ook om vooral het gesprek met medewerkers aan te gaan. Door te luisteren kom je pas écht achter de individuele behoeften en de uitdagingen waar jouw mensen tegenaan lopen. Vervolgens kun je medewerkers prikkelen door ze te vragen welke rol zij zélf kunnen en/of willen spelen in het verbeteren van hun (werk)geluk. Het is immers niet iets dat ze gewoon aangereikt gaat worden, maar iets waarmee ze zelf aan het werk mogen en verantwoordelijk voor zijn.

Persoonlijk en meetbaar
Dat is hoe wij als Rendement van Geluk onze trajecten aanpakken: gesprekken aangaan met medewerkers op basis van de antwoorden die zij zelf hebben gegeven.

Onze Gelukkig Leven Test – gebaseerd op de door ons gedestilleerde 5 Gelukkig Leven-pijlers – is de kapstok waaraan we het gesprek met de medewerker ophangen. In de test vragen we de deelnemers hun score te vermelden op basis van deze pijlers en gaan hier vervolgens met elkaar over in gesprek.

Zo wordt het persoonlijk. Zo wordt geluk meetbaar, inzichtelijk en tastbaar voor iedereen.

Tweerichtingscommunicatie
Nog een ander punt dat wel van toepassing is bij dit onderwerp: we praten elkaar vaak ziek. De spookverhalen die je als werkgever hoort over ‘hoe hard de coronacrisis medewerkers mentaal raakt’ is daar een voorbeeld van. Je weet helemaal niet of dat het geval is, als je niet met je medewerkers hebt gesproken over wat er écht leeft.

Kortom: juist in coronatijd is het belangrijk om na te denken over manieren om het (werk)geluk van medewerkers te verbeteren. Achter de (beeld)schermen speelt van alles, waar je lang niet altijd zicht op hebt. Zorg dus dat je je hiervan bewust bent en wellicht alvast voorbereidingen treft voor de tijd dat iedereen weer op kantoor komt werken. Daar helpen wij uiteraard graag bij.

Meer weten over onze werkwijze en wat we voor jouw bedrijf en medewerkers kunnen betekenen?

Bel ons op 053 – 750 16 90 of mail naar info@rendementvangeluk.nl.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.