Werk-privé balans topprioriteit voor werknemers, maar niet voor werkgevers!

Werk-privé balans topprioriteit voor werknemers, maar niet voor werkgevers!

Ja, laat deze titel maar eens goed tot je doordringen…. 
Er staat nogal wat……
En wie ben ik om dit boven een blog te zetten……
Helaas moet ik zeggen, dat deze titel niet uit mijn fantasie komt, maar dat dit naar voren komt uit onderzoek.

Onderzoek naar werk-privé balans

Aon’s 2021 Global Wellbeing Survey heeft in samenwerking met Ipsos onderzoek gedaan naar hoe werkgevers omgaan met het thema vitaliteit en welke impact een vitaliteitsprogramma heeft op de prestaties van medewerkers van de organisatie. In totaal werden 1.648 organisaties wereldwijd, waarvan 205 in Nederland, bevraagd op diverse thema’s rondom vitaliteit aan de hand van vijf pijlers: financieel, emotioneel, sociaal, fysiek en professioneel.

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat voor 7 op de 10 werknemers werk-privé balans topprioriteit heeft als het gaat om vitaliteit en gezondheid.
Op zich zal dit cijfer bijna niemand verbazen.
Iedereen weet inmiddels (al dan niet zelf ondervonden) dat de werk-privé balans belangrijk is en ook direct gevolgen heeft als deze niet goed is. We kennen allemaal de burn-outs en andere vormen van verzuim die het gevolg zijn van een verkeerde werk-privé balans.

Als werknemers aangeven dat dit voor hen het allerbelangrijkste is om zich vitaal te kunnen voelen, dan is het toch opvallend dat deze werk-privé balans bij werkgevers geen topprioriteit heeft.

Uit datzelfde onderzoek blijkt namelijk dat slechts 28% van de werkgevers de werk-privé balans belangrijk vindt. Hiermee staat komt werk-privé balans achter bijv. veranderende marktomstandigheden, talentacquisitie, voldoen aan klantbehoeften, nieuwe technologieën en digitalisering en het behalen van financiële doelen.

Hoe kan dit?

Hoe kan het dat dit verschil zó groot is?

Werkgevers weten toch echt wel dat werknemers met een goede werk-privé balans gelukkiger zijn, productiever, creatiever, collegialer etc.
Maar waarom doen ze er dan niks aan of mee?

Werk-privé balans is voor veel werkgevers een ongrijpbaar iets. Ze weten dat het belangrijk is, maar wat kun je hier nu mee?
Werk-privé balans is voor iedereen anders en verandert daarbij ook nog continue, ten gevolge van veranderingen in het leven.

Er wordt vaak gesproken over werk-privé balans alsof dat iets is, wat je eenmalig in balans moet brengen en dan is het klaar. Helaas werkt dit niet zo.
Als je iets in balans moet houden, betekent dit ook, dat je steeds moet bijstellen.
En daarmee hebben we direct het probleem te pakken voor werkgevers.

Van der Tuyn: “Het lijkt erop dat werkgevers wel weten dat de balans tussen werk en privé voor medewerkers belangrijk is, maar nog worstelen met hoe zij dit dan concreet in kunnen richten of verbeteren voor hun personeel.”
Natuurlijk hebben veel werkgevers inmiddels wel mogelijkheden tot flexibele werktijden en t.g.v. de Coronapandemie zijn er ook veel meer mogelijkheden tot thuiswerken gekomen.
En toch ben je er dan nog niet!

Ook zijn er werkgevers die investeren in een abonnement voor een sportschool en het fietsenplan.
En ook dan ben je er nog niet!

Wat kan ik, als werkgever dan doen?

Ik geloof dat werkgevers het belang van werk-privé balans voor hun medewerkers echt zien. Ik geloof ook dat werkgevers overtuigd zijn dat gelukkige werknemers hen heel veel opleveren.
Gelukkige werknemers verzuimen véél minder, zijn creatiever, collegialer, staan meer open voor veranderingen, productiever etc.

Maar hoe krijg je dan die gelukkige werknemer?
Hoe kun je als werkgever handen en voeten geven aan het ondersteunen van je werknemers in het hebben van een goede werk-privé balans?
Daar heb je toch geen standaard programma’s voor?
Jawel, daar kun je wel degelijk iets aan doen!
En jawel…. dit kan met één oplossing, die voor alle werknemers op maat is.
Ik kan me voorstellen, dat jij, als werkgever, je vraagtekens hierbij hebt.
Dat zou toch te mooi voor woorden zijn.

Toch is het er echt.

Rendement van Geluk heeft als uitgangspunt: Gelukkige medewerkers floreren, thuis en op hun werk. Wij dragen bij aan een duurzame, betekenisvolle en gezonde organisatie.

Veel medewerkers worstelen met de balans tussen gezondheid, tijd en geld. Geld was lange tijd de oplossing voor een goede gezondheid en geluk en dus was het vergaren van geld een doel op zich. Het welbevinden van medewerkers op de werkvloer en ook daarbuiten wordt belangrijker dan materiële zaken zoals een hoog salaris of een dure auto. Medewerkers hechten steeds meer waarde aan goede relaties met familie, vrienden, collega’s en klanten en willen zich kunnen vinden in de missie en visie van de organisatie waarvoor ze werken.

Wij hebben ons ten doel gesteld om werkgevers te helpen met geluk op de werkvloer. Daarmee willen we samen bijdragen aan het persoonlijk geluk van werknemers én aan een optimaal duurzame, betekenisvolle en gezonde organisatie.

Rendement van Geluk heeft hiervoor 3 programma’s ontwikkeld:
– Het Rendement van Geluk Medewerker programma
– Het Rendement van Geluk Team programma en
– Het Rendement van Geluk Identiteitsprogramma.

Deze programma’s geven allemaal directe en concrete handvatten om met medewerkers aan de slag te gaan met hun werk-privé balans, zodanig dat zij er gelukkiger van worden!

En omdat ik geloof in de maakbaarheid van geluk, in de kracht van gelukkige werknemers en de voordelen hiervan voor werkgevers, ben ik ambassadeur bij Rendement van Geluk.

Wil jij tegemoetkomen aan de behoefte van jouw werknemers om daadwerkelijk prioriteit te geven aan werk-privébalans, neem dan contact op met mij of een van de andere ambassadeurs via www.rendementvangeluk.nl

Jeanneke Bruning | www.jeannekebruningcoaching.nl

Geen reactie's

Geef een reactie

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.