Gelukkig Leven Test vs MTO

Ervaringen en vergelijk

Welkom bij de Gelukkig Leven Test – dé innovatieve benadering die verder gaat dan traditionele Medewerkers Tevredenheidsonderzoeken. In plaats van enkel te streven naar tevredenheid, nodigen we je uit om te ontdekken hoe geluk op de werkvloer de sleutel is tot een productieve en gezonde werkomgeving.

 

Met onze benadering richten we ons niet alleen op primair metingen, maar duiken we dieper in de emotionele welzijnsaspecten die de kern vormen van een vervullend professioneel leven. Bereid je voor op een proces waarin we samen streven naar meer dan alleen tevredenheid – we gaan op zoek naar het ware geluk dat elke medewerker verdient. Welkom bij de Gelukkig Leven Test, waar werkgeluk centraal staat en jij en jouw team gedijt.

 

Wij hebben onderzoek gedaan naar de ervaringen met medewerkerstevreden-/betrokkenheidsonderzoeken versus De Gelukkig Leven Test©. De uitkomsten lees je hier.

OnderdeelMTOGelukkig Leven Test©
Direct belang uitkomstenWerkgeverWerknemer
Indirect belang uitkomstenWerknemerWerkgever
DeelnameWerknemer wordt geacht op alle vragen te
antwoorden
Werknemer kan per vraag aangeven of deze moet
worden meegenomen in de analyse
Betrokkenheid werknemerLaag, hoge mate van scepsis en onverschilligheidHoog, omdat het om de werknemer zelf gaat
FocusOp de werkomgeving
Op de competenties van de werknemer
Op zowel de werk- als de privé-omgeving
Op vergroten bewustwording en het persoonlijk
geluk van de werknemer
Opvolging uitkomstenLigt bij werkgeverLigt zowel bij werknemer en werkgever
AfbreukrisicoHoog (als de opvolging door de werkgever
onvoldoende zichtbaar is)
Laag (omdat opvolging voor een groot deel bij de
werknemer zelf ligt)
Waarborging privacyDoor de werkgever100% gegarandeerd door Rendement van Geluk
WerkingStatisch door het invullen van een vragenlijst
(Werknemers ervaren deze vaak als suggestief)
Dynamisch, door het invullen van een online test,
in combinatie met een persoonlijk gesprek
Afname doorWerkgever (44%), externe partij (44%),
Arbodienst (8%), anders (4%)
Rendement van Geluk (100%)
Monitoren ontwikkelingOp bedrijfsniveauOp zowel bedrijfsniveau als individueel
Aankondiging onderzoek / NGL-TestE-mail (31%), leidinggevende (18%), brief (17%),
intranet (17%), personeelsbijeenkomst (15%),
niet (2%)
Medewerkerspresentatie (100%)
FrequentieAfhankelijk van keuze werkgeverAfhankelijk van keuze werkgever
Risico stellen van foute vragenHoog a.g.v. waarvan het vertrouwen afneemtNihil a.g.v. de opzet in combinatie met het bespreken
Inzet instrumentVaaks als marketingtoolVanuit het geloof dat gelukkige medewerkers floreren, thuis en op het werk
Opbrengst doelHogere medewerkerstevredenheidMeer (werk)geluk bij medewerkers
Belasting qua tijd voor de organisatieHoog a.g.v. van het opstellen van de juiste vragen, het analyseren en terugkoppelen vd uitkomstenLaag a.g.v. het volledig outsourcen van de GLT (incl. bespreken, analyseren en terugkoppeling)
Investering (input minus output)Hoog als gevolg van de beperkte outputZeer laag of zelfs negatief als gevolg van de hoge output

Wij hebben onderzoek gedaan naar de ervaringen met medewerkerstevreden-/betrokkenheidsonderzoeken versus de Neutralis Gelukkig Leven Test©. De uitkomsten lees je hier.

OnderdeelMTOGelukkig Leven Test©
Direct belang uitkomstenWerkgeverWerknemer
Indirect belang uitkomstenWerknemerWerkgever
DeelnameWerknemer wordt geacht op alle vragen te
antwoorden
Werknemer kan per vraag aangeven of deze moet
worden meegenomen in de analyse
Betrokkenheid werknemerLaag, hoge mate van scepsis en onverschilligheidHoog, omdat het om de werknemer zelf gaat
FocusOp de werkomgeving
Op de competenties van de werknemer
Op zowel de werk- als de privé-omgeving
Op vergroten bewustwording en het persoonlijk
geluk van de werknemer
Opvolging uitkomstenLigt bij werkgeverLigt zowel bij werknemer en werkgever
AfbreukrisicoHoog (als de opvolging door de werkgever
onvoldoende zichtbaar is)
Laag (omdat opvolging voor een groot deel bij de
werknemer zelf ligt)
Waarborging privacyDoor de werkgever100% gegarandeerd door Rendement van Geluk
WerkingStatisch door het invullen van een vragenlijst
(Werknemers ervaren deze vaak als suggestief)
Dynamisch, door het invullen van een online test,
in combinatie met een persoonlijk gesprek
Afname doorWerkgever (44%), externe partij (44%),
Arbodienst (8%), anders (4%)
Rendement van Geluk (100%)
Monitoren ontwikkelingOp bedrijfsniveauOp zowel bedrijfsniveau als individueel
Aankondiging onderzoek / NGL-TestE-mail (31%), leidinggevende (18%), brief (17%),
intranet (17%), personeelsbijeenkomst (15%),
niet (2%)
Medewerkerspresentatie (100%)
FrequentieAfhankelijk van keuze werkgeverAfhankelijk van keuze werkgever
Risico stellen van foute vragenHoog a.g.v. waarvan het vertrouwen afneemtNihil a.g.v. de opzet in combinatie met het bespreken
Inzet instrumentVaaks als marketingtoolVanuit het geloof dat gelukkige medewerkers floreren, thuis en op het werk
Opbrengst doelHogere medewerkerstevredenheidMeer (werk)geluk bij medewerkers
Belasting qua tijd voor de organisatieHoog a.g.v. van het opstellen van de juiste vragen, het analyseren en terugkoppelen vd uitkomstenLaag a.g.v. het volledig outsourcen van de GLT (incl. bespreken, analyseren en terugkoppeling)
Investering (input minus output)Hoog als gevolg van de beperkte outputZeer laag of zelfs negatief als gevolg van de hoge output

Gelukkig Leven Test

Achtergrond Gelukkig Leven Test©
Aan de hand van de theoretische kaders van Maslow (behoeftehiërarchie), het Japanse Ikigai (de reden van het bestaan), Seligman’s ‘Character Strengths and Virtues’ (persoonlijke kernkwaliteiten) en het PERMA Model (positieve psychologie) hebben we een meetmethode ontwikkeld die als basis dient voor de Gelukkig Leven Test©.

Meer over de Gelukkig Leven Test
Meer over de Gelukkig Leven Test

Gelukambitie

Het is onze ambitie om in 2023 een begrip in de markt te zijn ten aanzien van geluk op de werkvloer en persoonlijk geluk. Dat werkgevers ons vinden omdat zij ervan overtuigd zijn dat het bijdragen aan het persoonlijk geluk van de medewerkers essentieel is voor een duurzame betekenisvolle winstgevende organisatie en maatschappij/wereld.